Monday, October 27, 2008

Wahai anak bangsaku..

Assalamualaikum wbt.

Minggu lalu, salah seorang anak murid saya bertanyakan pendapat tentang biasiswa PNB. Nasihat saya, kalau dapat biasiswa bagus lah. Ada jaminan kerja (Insya-Allah) dan yang lebih baik, tak perlu pening kepala bayar balik pinjaman.

Saya teringat salah satu 'entry' dalam blog suami tentang komen beliau di atas cadangan MB Selangor membuka kuota 10% kepada pelajar bukan bumiputera menuntut di UiTM. Begitu banyak tentangan, antaranya mempersoalkan tentang hak keistimewaan bumiputera. Namun seperti yang dinyatakan oleh suami, ada baiknya kuota 10% itu untuk mewujudkan persaingan sihat di kalangan penuntut IPTA di Malaysia sama seperti IPTA lain. Apa yang lebih penting, pemberian biasiswa kepada pelajar bumiputera perlu dipertingkatkan memandangkan kebanyakan pelajar bumiputera datang dari keluarga berpendapatan sederhana dan ramai juga dari golongan yang kurang berkemampuan.

Terkenang kembali semasa menuntut di UTM Skudai suatu masa dulu, pada ketika itu skim pinjaman PTPTN baru diperkenalkan. Boleh dikatakan hampir 90% rakan sekelas mengambil pinjaman tersebut, kecuali saya dan beberapa rakan lain. Pada awalnya, memang niat di hati nak memohon pinjaman yang sama, namun Ayah menegah. Katanya, kalau biasiswa baru terima. Alhamdulillah, berkat penantian selama 3 bulan, saya berjaya mendapat biasiswa dari JPA dari peringkat diploma hingga tamat ijazah pertama. Mungkin ramai yang berkata, bukan semua yang layak dapat biasiswa (berdasarkan keputusan SPM). Namun, saya merasakan badan-badan kerajaan dan badan berkanun seharusnya memainkan peranan yang lebih baik dalam memberikan biasiswa kepada pelajar bumiputera khususnya. Walau bagaimanapun, bagi pihak kerajaan pula bagi memastikan biasiswa yang diberikan dimanfaatkan sebaik-baiknya, beberapa syarat (seperti mengekalkan keputusan baik sepanjang pengajian, mempunyai rekod displin yang baik, dsb) perlu ditetapkan supaya pelajar-pelajar tidak mengambil mudah bantuan kewangan yang diberikan.

Saya sebenarnya ingin mengucapkan tahniah kepada anak murid saya yang terpilih menerima biasiswa untuk pengajian ijazah pertama di UTM Skudai. Semoga bantuan yang diberikan digunakan sebaik-baiknya untuk diri sendiri dan keluarga.

Penerima biasiswa JPA - Mohd Najmuddin bin Nawi
Penerima biasiswa PNB - Abd Hafiz bin Abd Razak, Muhd Akmal bin Ahmad, Zulkhairi bin Kidam

Kepada yang lain-lain, saya sentiasa mendoakan kejayaan anda semua (Insya-Allah). Saya harap anda semua turut mendoakan kejayaan saya dan suami. AMIN.

4 comments:

Dr. Sepet said...

Kepada sesiapa yang masih belum jelas mengapa madam-teacher tekankan penting hak mendapat biasiswa dipelihara ke atas orang melayu, sila rujuk Artikel 153 Perlembagaan Negara yang menjamin 3 keistimewaan orang melayu/bumiputera iaitu (1) hak memasuki sektor perkhidmatan awam (2) BIASISWA (3) pendidikan.

Sementara hak kaum lain (Cina, India terutamanya) adalah terjamin menurut perlembagaan, bukan menurut mulut sesetengah pemimpin(?..penghasut?) politik hari ini.

Apa yang penting, gunakan wang pembayar cukai ini dengan jujur, berhemah dan beramanah. Kami tidak minta dibayar semula, tapi kembalikan hikmat bakti anda semula kepada rakyat di masa depan.

Good articles and Syabas.

Anonymous said...

haha... hisyam biased! puji article wife sendiri hehehe

madam teacher said...

haha... sape lg nk puji. bknnye ramai pon bace blog aku ni.

almaklum la.. org x glamer. :P

rossa stanley loan said...

HAPPY NEW YEAR HAPPY NEW YEAR HAPPY NEW YEAR
DARI-rossastanleyloancompany

                          Apakah Anda memerlukan kredit yang mendesak?

* Sangat Cepat dan Transfer Instan ke rekening bank anda
* Biaya kembali di bulan setelah Anda mendapatkan pinjaman Anda di bank Anda
akun bank
* Tingkat bunga rendah 2%
* Long term payback (1-20) Long
* Pinjaman fleksibel dan gaji bulanan
*. Berapa lama waktu yang dibutuhkan untuk membiayai? Setelah mengajukan pinjaman
Anda mungkin mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 48Hours setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
dari kru Pada perusahaan pinjaman ROSSA STANLEY, kami adalah perusahaan pembiayaan yang berpengalaman yang memberikan kemudahan pinjaman gratis kepada individu-individu yang berpikiran tulus, serius, perusahaan, badan hukum dan masyarakat umum dengan tingkat bunga 2%. Kami memiliki akses ke kumpulan uang tunai untuk diberikan kepada perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis tidak peduli seberapa kecil atau besarnya, kami memiliki uang tunai. Yakinlah bahwa kesejahteraan dan kenyamanan Anda adalah prioritas utama kami, mengapa kami berada di sini untuk mengurus pemrosesan pinjaman Anda.

Hubungi perusahaan pinjaman yang sah dan dapat dipercaya dengan rekam jejak pelayanan yang memberikan kebebasan finansial kepada negara-negara bersatu (PBB).
Untuk informasi lebih lanjut dan pinjaman yang meminta untuk mendirikan bisnis Anda, belilah rumah, beli mobil, liburan, hubungi kami via,

  E-mail resmi: rossastanleyloancompany@gmail.com
  Viber resmi: +15186756750
  Instagram resmi: Rossamikefavor
  Twitter resmi: Rossastanlyloan
  Official Facebook: rossa stanley favor

untuk respon cepat dan cepat ....
Mohon mengisi formulir aplikasi di bawah ini dan kami akan menghubungi Anda lagi, Kami tersedia 24/7
                            
                                   DATA PEMOHON

1) Nama Lengkap:

2) Negara:

3) Alamat:

4) Jenis Kelamin:

5) Status Perkawinan:

6) Pekerjaan:

7) Nomor Telepon:

8) posisi saat ini di tempat kerja:

9) Penghasilan Bulanan:

10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:

11) Durasi Pinjaman:

12) nama facebook:

13) nomor Whatsapp:

14) Agama:

15) Tanggal lahir:

16) Nomor Viber


SALAM,
Mrs.Rossa Stanley Favor
ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
Email rossastanleyloancompany@gmail.com