Thursday, January 05, 2012

Pengkritik tak bertauliah & berlesen

Akhir2 ni, suka pulak tonton drama/filem Melayu. Walaupun jauh beribu batu dari Malaysia, being a TV junkie since forever, I would say I'm well in touch with the current tv/movie scene in Malaysia. Aku takde la tgk semua, lagi2 slot akasia yang at least 24 episod tu. I think the only drama series yg aku mmg tgk dari episod 1 sampai habis was Nora Elena. Lepas Nora Elena, aku dh x follow sgt, kebanyakannya aku tgk episod awal (1-5) then 2-3 episod terakhir. Asal faham cerita, cukup. Tentang Dhia was no exception. I watched, probably the first 8 episodes, then decided to skip the remaining episodes until the last 3. I just didn't like the idea of watak baik asyik kena buli dgn watak jahat, dan yg baik ni selamanya naif dan defenseless, smpi tak ambil apa2 tindakan. I mean come on! Aku rasa dalam hal tu, ramai dah komen dalam facebook. To dwell on this matter would be simply pointless and redundant.




Dari segi filem, I think many would agree that Ombak Rindu is the most anticipated film of 2011. Aku rasa dari bulan 7 tahun ini, orang dah mula bercakap tentang filem ini, lebih-lebih lagi sebab Aaron Aziz yang akan bawa watak Hariz (thanks to Seth Tan in Nora Elena). I have my doubts on Maya Karin as Izzah. Sebabnya, dalam Ombak Rindu, Izzah adalah seorang gadis kampung Melayu, and obviously Maya Karin is far from Melayu (no offence to her fans). Selepas menonton lakonan Maya dalam Ombak Rindu, terbukti telahan aku benar. Izzah dalam filem adalah seorang gadis kampung yang memang asal usulnya di kampung, tapi bahasa Melayunya agak canggung, ada slang. Nonetheless, she did well in the film, lakonan Maya sebagai wanita teraniaya memang boleh dipuji. Lisa sebagai Mila, aku rasa ok la. Lagipun dalam Ombak Rindu, watak utama adalah Hariz dan Izzah, jadi sesiapa yang boleh bawa watak perempuan antagonis, boleh bawa watak Mila dengan berkesan. It seems that 2011 is Aaron's year; orang masih terkenangkan watak Seth Tan dalam Nora Elena, and I believe this has worked perfectly for Ombak Rindu with the growing pool of Aaron's fans. Aku pun minat Aaron dalam Nora Elena, tapi aku rasa ada lagi pelakon yang lagi bagus cuma mungkin kurang 'handsome' kalau nak dibandingkan dengan Aaron Aziz. Aaron sebagai Hariz, boleh lah. Macam Maya, Aaron berjaya bawa watak Hariz, Hariz dari Singapura (if you know what I mean). Dalam Nora Elena, Seth Tan adalah lelaki berketurunan Cina, jadi gaya percakapannya masih diterima, because it is expected that Seth Tan akan sedikit pelat dalam berbahasa Melayu. Hariz on the other hand, is totally a different character. Apa2 hal pun, apa yg penting tahap ke'handsome'an dan ke'macho'an lebih utama untuk menzahirkan watak Hariz. I think. Aku paling suka watak Bront Palarae. Lakonan Bront belum pernah lagi mengecewakan aku. Dia memang pelakon berbakat, walaupun dia taklah se'macho' atau se'handsome' Aaron Aziz. Nonetheless, aku tak sabar nak tgk filem Bunohan.


Apa yang membuatkan aku agak meluat dengan Ombak Rindu, ialah scene sensual yang aku rasa tak perlu pun elaborate sgt. Aku rasa penonton boleh faham tanpa dizahirkan perlakuan yang sememangnya tak berapa sesuai dipertontonkan sebegitu rupa. Penonton Malaysia dah biasa tgk filem Hollywood, and I believe they can understand simple gestures or body language leading to coitus. Let me put it this way, aku sebagai penonton boleh faham apa yang akan jadi seterusnya, bila lelaki & perempuan or suami & isteri pegang tangan, sengih2, malu2 beruk, lps tu masuk bilik tutup pintu. Tak perlulah sampai nak tunjuk baring atas katil, dengan kurang pakaian, peluk2. Seriously, these things yg merosakkan cerita. Perasaan cinta bukannya terbatas dengan sentuhan atau perlakuan fizikal. Aku rasa cinta tu lagi berkesan dan berbekas kalau digambarkan dengan kata2 dan perbuatan yg tak melibatkan sentuhan. Ambik cth Nora Elena. Hubungan Nora & Seth sebagai suami isteri pada aku tak menjengkelkan. Just enough to make us all drool for Seth and wish that all men/husbands can be like him. Tak perlu scene sentuhan kulit ke kulit. Hanya dengan mainan kata2 dan lenggok badan. I've read the novel more than once, dan apa yg membuatkan aku sukakan novel Ombak Rindu sememangnya bukan sebab babak-babak ranjang, dan mungkin ramai yang bersetuju.


As suggested by the title of this entry, I am pengkritik tak bertauliah & berlesen. Mungkin ada yang bersetuju, dan mungkin ramai jugak yg tak bersetuju. By all means, you are entitled to your opinion and maybe you can write about it sometime.


Until the next entry (entah la bila pulak nak update).

No comments: