Thursday, March 17, 2011

Duit oh duit

Assalamualaikum wbt

Aku dapat link ni dari wall post member kt facebook. Penulis blog ni generally membongkar 'muslihat' di sebalik skim MLM/piramid yang melambak skrg. Sebelum baca blog ni pon, aku dah ada pendpt aku sendiri psl MLM ni. Suffice to say, aku mmg bersetuju dgn apa yg mamat ni tulis, cuma bahasa yg dia pakai aku x berapa suka (byk sgt mencarut, sampai aku confuse dgn point sebenar).

Aku and Hisyam selalu je bincang pasal MLM, and Alhamdulillah kami sependapat dalam hal ni. I think mainly org yg terlibat dalam MLM ni, tertarik dgn tawaran 'dapat untung cepat dan mudah' especially IPTA students. Kebanyakan kita mmg ada impian nk jadi kaya, kalau x kaya pon, ada duit lebih utk bermewah2 skali skala. Nak ada rumah besar, kereta mewah, designer clothes, makan kt high-end restaurants, tapi hakikatnya kebanyakan kita, org biasa2 je, cukup makan, cukup pakai, ada tempat berteduh yg selesa dan selamat.

Mencari rezeki yg halal itu dah jd kewajipan. Aku personally x berapa yakin dgn ketelusan skim MLM ni dan aku bknlah org yg ada pengetahuan mendalam ttg muamalat dan hukum hakam. Apa yg aku tahu, cukup untuk aku menjauhkan diri dari skim2 sebegini. Bknlah bercadang utk hanya makan gaji sampai bila2. Ada juga keinginan nak melabur dalam perniagaan, kecil2an je la (cth bela kambing/lembu, ternak ikan, tanam sayur, etc). Berniaga mcm ni mmg la lambat nk kaya (silap2 x kaya pon, tambah pendapatan je), yg penting aku nampak apa benda yg aku jual, and aku tau dari mana duit tu datang.

Kalau dipikir2kan, skim MLM ni mmg menguntungkan dan senang, x payah susah2 buat keje berat. Tapi ramai je yg masih memilih untuk bersusah payah dalam mencari rezeki, berniaga kt pasar minggu, buka gerai burger, jual nasi lemak, goreng pisang, etc. Mgkn ada yg akan kata, student IPTA mana ada masa nk buka gerai, ternak kambing, etc. Seingat aku la, masa aku study dulu, xde plak org sebok2 nk masuk skim MLM ni sbb scholarship/loan x cukup, or nk tmbh duit belanja, Duit scholarship/PTPTN tu je la guna sebaiknya, pastu ada la mintak tambah sikit2 dari mak ayah. Kalau kwn2 yg x berapa senang (mak ayah x mampu nk bagi duit lebih), ada juga yg siap bg sebahagian duit scholarship/PTPTN kat mak ayah plak. Mgkn ada plak yang kata dulu lain skrg lain. Err, tapi aku xde la tua sgt, heh. Mungkin tuntutan hidup skrg lain kot, dgn 8 thn yg lps (aku grad dr UTM thn 2003).

Apa2 pon, aku mmg dh ada pendirian tetap ttg MLM, dan xde niat pon memaksa org bersetuju dgn aku. Cuma nk mengingatkan (termasuk diri sendiri), segala apa yg kita buat di dunia ni, ada balasan di akhirat kelak. Jadinya, sebelum kita membuat keputusan dalam mencari duit ni, kita kena selidik dulu punca dan latarbelakang perniagaan tu. Duit tu penting utk menanggung keperluan hidup, itu mmg x dpt disangkal. Kekayaan tu pon rezeki dari Allah, cuma malanglah kita kalau hidup dengan kekayaan tapi x pernah terfikir untuk meringankan kesusahan org lain. Bukan ke lebih baik, kalau kita berniat jadi kaya, supaya kita boleh tolong org lain yg serba kekurangan, banyakkan sedekah, beramal jariah. Lebih penting lg, punca kekayaan kita tu, bkn dgn cara kita menindas atau ambil kesempatan dari kelemahan org lain.

Moga2 kita semua tidak lupa, duit itu anugerah Allah, dan bila2 masa Allah boleh ambil balik. Dan, semoga Allah murahkan rezeki dan pelihara kita dari benda2 yg x baik. AMIN.

Nota: Entry kali ni lebih kepada peringatan utk diri sendiri. Maaf kalau ada tersilap kata.

1 comment:

Dr. Sepet said...

Hendaklah kita cermat dan memilih jalan yang berhati-hati andainya sesuatu tawaran perniagaan itu menampakkan unsur-unsur atau kecenderungan kepada "manipulasi" (atau pemerasan).

Perhatikanlah bagaimana 'model' perniagaan yang diajarkan oleh Baginda Rasulullah SAW, kini diamalkan secara meluas oleh orang bukan Islam, dan mereka beroleh manfaat dan keuntungan yang banyak daripadanya (soal 'berkat' tidak difahami oleh bukan Islam).

Lihatlah bagaimana orang cina masih berlumba-lumba berniaga dengan cara membuka perusahaan dan bengkel (kilang dan industri), perladangan, pengangkutan dan penghasilan makanan.

Kita orang Islamlah yang menjadi pengguna terbesar, yang mengeluarkan wang membeli kicap, roti, biskut dan servis kereta-mnotor di bengkel-bengkel mereka.

Tidak sekalipun kita diajak mereka untuk 'joint' perniagaan mereka, iaitu menjadi ahli/pengedar kicap, biskut dan roti kepada orang lain atau saudara mara kita.

Keinginan dan cita-cita yang kuat untuk memperbaiki hidup, menjadi kaya seharusnya dibajai setiap hari.

Begitupun kita perlu juga mengingatkan diri ini bahawa "matlamat tidak menghalalkan cara".

Pelajarilah kaedah dan model perniagaan yang Rasulullah SAW tinggalkan kepada kita.

Moga menjadi kaya, dan rezeki yang kita perolehi (dan dimakan kita anak beranak) itu turut berkat lagi bersih.

Sekian.